Følgere

VELKOMMEN

Håper du som er innom finner glede og inspirasjon i det jeg lager.

lørdag 29. oktober 2016

Kalender - TUTORIAL


Denne kalenderen fikk jeg idè til å lage etter å ha kjøpt en lignende kalender i gave. Den var lagd i tre men jeg tenkte at en slik må jeg da kunne lage i papir.  Etter litt prøving og feiling ble jeg fornøyd.


Her er en tutorial på kalenderen min.

Begynn med en kartong str. 8 1/2" x 8"
preg 2 1/8" inn på tre sider (merket med røde linjer)
skraverte felt klippes bort


Brett de pregede linjene.


Bruk en kantpunch eller dies til å lage en bord øverst.


Kutt til 4 kartong str 6 1/8 x 5"
preg 1" inn på sidene - røde linjer
snu og preg ved 1" - 2" - 3" - 4"  - røde linjer
klipp opp sidene - sorte linjer
skraverte felt klippes bort


brett de pregede linjene


Kutt 2 kartong str 6" x 8 1/2"
Preg ved 2" og  4"  -  røde linjer
snu og preg ved 2" - 4" -6" og 8"  - røde linjer
skraverte felt klippes bort
klipp opp sideklaffene - sorte linjer


Brett de pregede linjene.


 Lim sammen alle kubene.
 Først flippen under kanten og etterpå de 4 flippene i sidene over hverandre.


Sånn, da har du slike kuber :)


Her har jeg kuttet til 6 deler mønsterark og limt på alle sidene.


Her limes flippene inn på bunnen.


Den ene avlange kuben limes i forkant på bunnen. Limes på sidene også.
Her limer jeg på en bit bånd oppå kuben og mønsterark på to sider av kuben.


Lim på mønsterark på de 3 siste kubene.
Legg en av boksene bak den som ble limt fast. Den skal ligge oppå båndet.


Denne kuben heises da opp ved å trekke i båndet.


De to siste kubene skal ligge løse oppå der igjen.


Lim på mønsterark på de 2 firkanta kubene og plasser de øverst.


Stans ut tall til dato.
Jeg har brukt et Quickutz alfabet med skygge. 
Her må 6 og 9 tallet være det samme ellers går det ikke opp.
Datoene blir da 01, 02 o.s.v. 
Kube en får tallene: 0 - 1 - 2 - 3 -4 - 5
Kube to får tallene: 0 - 1 - 2 - 6/9 - 7 - 8


Jeg skrev ut månedene på pc og stanset ut bannere med Die-Namics dies.
Du kan selvfølgelig bruk alfabet-dies i stedet.


Tallene og månedene limes på :)


På undersiden har jeg limt knapper til føtter.


Så er det bare å sette alle kubene i kalenderen på plass
 og pynte etter eget ønske.


Jeg har brukt:
Hvit og lilla kartong
Mønsterark - K&Company
Roser - Storyteller og Papirdesign
Blad - Storyteller
Bling - Staz
Kantpunch - Martha Stewart
Dies - Quickutz og Die-Namics

Håper dere fikk lyst til å lage deres egen kalender etter denne tutorialen.
Link til meg  om du bruker den og gi meg gjerne en tilbakemelding.
LYKKE TIL

5 kommentarer:

Gitte sa...

Hvor er den fin. Tak for tutorial.

nedergaard ( Lissy ) sa...

Wooow den er smuk... tak for vejledning

Camilla sa...

Hvor er den altså sød og flot :)

BenteS sa...

Jeg fant link til bloggen din på Nedergaards Scrapblog og måtte bare inn å kikke på kalenderen din :))
Så flott den er!
Tusen takk for en fin tutorial og for at du deler den med oss!

Jeanette sa...

Denne skal jeg lagre og prøve meg på en gang! Tusen takk.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails